torstai 18. lokakuuta 2018

Sotakone - Tiikeri tankki

Luvun alla:

Richard von Rosen
Panssariässä - Vaununjohtajana idässä ja lännessä


Syyskuun 1. päivänä 1939 seitsemäntoistavuotias vapaaherra Richard von Rosen kuuli radiosta Saksan hyökänneen Puolaan. Nuorukainen ei ollut sodasta innoissaan, mutta halusi monien ikätoveriensa tapaan täyttää velvollisuutensa ja hakeutui upseerin uralle panssarijoukkoihin. Kovan peruskoulutuskauden ja intensiivisen upseerikokelaskurssin jälkeen hän siirtyi lopulta Panssarirykmentti 35:een helmikuussa 1941.
22. kesäkuuta 1941 käynnistyi operaatio Barbarossa. Panssarirykmentti 35 kuului 4. panssaridivisioonaan ja Keskustan armeijaryhmään. Panzer III:n ampujana palvellut von Rosen sai tulikasteensa raskaissa taisteluissa Stary Bychowissa ja haavoittui pian sen jälkeen. Toivuttuaan hän sai kesällä 1942 siirron vaununjohtajaksi Tigereillä varustettuun 502. raskaaseen panssaripataljoonaan. Heinäkuussa 1943 Kurskissa käytiin maailman suurinta panssaritaistelua, johon von Rosen osallistui joukkueenjohtajana 503. raskaan Tiger-pataljoonan 3. komppaniassa.
Kesällä 1944 von Rosen komennettiin maihinnousurintamalle, jossa raskaiden panssariyksiköiden oli määrä pysäyttää liittoutuneiden joukkojen eteneminen. Kokenut panssarisotilas sai kuitenkin kokea vihollisen ilmaylivoiman armottomuuden. Sen jälkeen kun pataljoona oli uudelleenvarustettu Königstiger-vaunuilla, von Rosen komennettiin komppanianpäällikkönä Unkarin murtuvalle rintamalle. Siellä hän haavoittui viidennen kerran vuoden 1945 alussa.
Kenraalimajuri, vapaaherra Richard von Rosenin ura jatkui sodan jälkeen Saksan liittotasavallan Bundeswehrissä ja Natossa. Hänen päiväkirjamerkinnöistään kokoamansa kuvaukset antavat yksityiskohtaisen kuvan panssarisodasta itä- ja länsirintamilla. Tätä vaikuttavaa ja ainutlaatuista kertomusta täydentää 445 valokuvaa, joista suuri osa on ennen julkaisemattomia.

Ylläoleva teksti: Koala-kustannuksen kirjan esittelyteksti



Sotakone, Tiikeri, panssaritorjunta-aseiden osumien pilkuttamana Kurskin taisteluiden aikana. Ontui silti vielä 60 km lähimmälle varikolle.

252 kpl eri kaliiperisten panssaritorjunta-aseiden osumia.

This fire could be extinguished by the fire-fighting system. Further hits loosened some turret ring screws. The turret traversing system failed temporarily... We counted 227 hits by AT rifles, 14 hits by 5.7cm AT guns and 11 hits by 7.62cm AT guns. The right suspension was heavily damaged by shelling. The connecting pieces for several running wheels were ruined, two torsion bars were broken. A rear idler wheel bearing was damaged. Signed Lt. Zabel

In spite of this damage the Tiger was able to be driven for further 60km.

Paino 56,9 tonnia
Pituus 8,45 metriä
Leveys 3,565 metriä
Korkeus 3 metriä
Miehistö 5 (johtaja, ampuja, lataaja, ajaja, radisti)
Panssarointi 25–110 mm
Pääaseistus 1x 8,8 cm KwK 36 L/56
Moottori Maybach HL 230 P45 (V-12 bensiini)
Teho 690,4 hv (514,8 kW)
Toimintasäde 110–195 km
Huippunopeus 38 km/h


Tiikerillä oli omat ongelmansa, mutta eipä se tiedä mitään panssarisodankäynnistä, joka sanoo, että Tiikeri oli kelvoton
sodankäyntiin - se tuhosi satoja ja tuhansia vastustajan tankkeja, mutta ei voinut enää mitään vastustajan panssarimassoille sodan loppua kohti.

Venäläisten vastaava T-34 oli traktori Tiikerin rinnalla, vaihdekeppiäkin piti hakata isolla jakoavaimella, mutta vahvasti panssaroitu, aseistettu ja leveätelainen; niitä valmistettiin liukuhihnatuotannolla tuhansia heitettäväksi rintamalle.

Ei ollut niin väliä, miten ne toimivat ja oliko niissä radiota vai ei, lopulta 20 - 30 tankin tuhoutuessa yhtä Tiikeria vastaan, muutama pääsi niin lähelle, että tykin kantama ja teho riitti lävistämään Tiikerin panssarin.

Tiikerin tehokas 88 millimetrin tykki pääsi oikeuksiinsa. Se läpäisi vihollisvaunujen keulapanssarin jopa 1500–2000 metrin etäisyydeltä, siinä missä yhdysvaltalaisen Sherman-vaunun alkuperäinen tykki ei läpäissyt Tiikerin etupanssaria miltään etäisyydeltä.
Neuvostoliiton T-34/85 vaunun oli päästävä alle 500 metriin, mieluiten 200 metrin päähän tuhotakseen Tiikerin edestäpäin.
Ainoa ongelma periaatteessa Tiikerin kohdalla oli, että sitä valmistettiin liian vähän.


Jukka O. Kauppinen tehnyt hyvän jutun Tiikeri -tankin historiasta. Mies hallitsee asiansa eikä länkytä tyhjiä.