Ilmasotaa
Euroopan yllä
KOLMANNEN
VALTAKUNNAN ” IHMEASE ” MESSERSCHMITT
262
Pieni suihkuhävittäjä oli
varustettu SC 500 ” Jagdfaustilla ”. Se oli ase, joka koostui viidestä ylöspäin
ampuvasta 50 mm:n rakettiammuksesta pystysuorissa putkissa kummassakin
siiventyvessä. Se ampui yhteislaukauksen automaattisesti, kun yläpuolella
lentäneen kohteen, pommikoneen, varjo peitti aseen valoherkän kennon.
Kuulostaako Tähtien sodalta? Ehkä kuulostaa, mutta tällainen hävittäjä,
Messerschmitt 163, kiiti itse asiassa jo 10.4.1945 Leipzigin laitamilla
liittoutuneiden Lancaster-osaston perässä.
Saksalaisista
suihkuhävittäjistä oli tullut varteenotettava uhka liittoutuneiden
pommituksille. Varsinkin Messerschmitt 262, Me 262, oli edelläkävijä, Euroopan
taivaan hetkellinen valtias, joka loisti kiitävän hetken ja jäi
hävittäjäilmailun legendoihin ja perinteisiin. Joukko saksalaisia lentäjiä
saavutti hämmästyttäviä saavutuksia Me 262 :lla. Kun Me 262 lopulta tuli mukaan
taisteluihin loppuvuodesta 1944, moni tiesi jo, että sota oli hävitty.
Natsijohto vain pitkitti Kolmannen valtakunnan kuolinkamppailua ja saksalaiset
sotilaat rintamilla, merellä ja ilmassa tekivät sen, minkä sotilaat aina
tekevät, tottelivat käskyjä eli sotivat ja puolustivat isänmaataan.
Ilmaylivoima oli jo pitkään ollut kiistattomasti liittoutuneiden hallussa,
mutta he joutuivat koko ajan ottamaan huomioon toiminnassaan Saksan
ilmavoimien, Luftwaffen, tuottamat tuntuvat tappiot jopa yli tuhannen koneen
muodostamille pommittajavirroille.
Saksa pommitettiin kivikauteen.
Pommitukset lopetettiin viimein, koska todettiin, että mitään tosiasiallisia
kohteita ei enää ollut. Luftwaffen sankaritaru alkoi olla ohitse. Saksalaiset
kulttuurikaupungit olivat muuttuneet
soraläjiksi. Dresdenin raakalaismaisessa
pommituksessa oli saattanut kuolla jopa 250 000 ihmistä. Hampuri
tuhottiin. Luftwaffen viimeinen taistelu oli Kolmannen valtakunnan
puolustustaistelu, joka alkoi täysimittaisena 1943. Kun liittoutuneet saivat
muodostelmilleen pitkänmatkan saattohävittäjät ja Normandian maihinnousun myötä
eteentyönnetyt lentokentät, katkera taistelu oli edessä. Terroripommituksissa
kuoli n. 600 000 saksalaista siviiliä.
Amerikkalainen kenraali
Spaatz oli katsomassa Me 262:n lentoa Melunissa 27.6.1945, kun sota oli jo
ohitse. Suihkuhävittäjää lensi amerikkalainen lentäjä. Näytös teki suuren
vaikutuksen kenraaliin ja hän totesi lentäjälle, että ” tuossa on häijy
lentokone. Häijy. HÄIJY. Olen todella iloinen, että he ( Luftwaffe ) mokasivat tuon lentokoneen
taktisen käytön ”.
Niin saksalaiset todella
tekivät. Eivät lentäjät vaan mies, joka oli vienyt Saksan sotaan ja lopulliseen
totaaliseen tuhoon. Tämä mies oli tietenkin itävaltalainen korpraali Adolf
Hitler, joka ei tiennyt tuon taivaallista lentämisestä.
Hävittäjäkenraali Adolf
Galland, jonka kirja Ensimmäiset ja viimeiset, kirja Luftwaffen noususta ensimmäinen maailmansodan nöyryyttävistä
rauhanehdoista, ansaitsisi ehdottomasti uuden suomenkielisen painoksen, lensi
viimein Me 262:n neljännellä prototyypillä 22.4.1943. Hän totesi ihastuneena,
että tunne oli ” kuin enkeli olisi työntänyt ”. Kuitenkin hänet oli vuosia
pidetty pimennossa hävittäjän kehityksestä ja hän sentään oli
hävittäjälentäjien kenraalina vastuussa suunnittelusta ja tulevaisuuden
hävittäjätoiminnasta. Suorasanainen ja –selkäinen hävittäjäkenraali ei ollut
sen enempää Luftwaffen ylipäällikkö Herman Göringin kuin Adolf Hitlerinkään
suosikki. Itse asiassa kolmikko riiteli usein Luftwaffen taktiikasta
katkeraankin sävyyn. Kirjassaan Adolf Galland kertoo kokemuksistaan hyvin
koruttomasti ja rehellisesti. Hän oli loistava lentäjä, joka saavutti Me
262:lla 7 ilmavoittoa.
Ranskalainen
hävittäjälentäjä Pierre Clostermann kertoo kirjassaan Suuri sirkus Me 262:sta
seuraavaa: ” Reaktiokone Messerschmitt 262 oli sodan huomattavin taistelukone,
jonka ilmestyminen yllätti täysin liittoutuneet. Siinä oli kaksi Jumo
004-B1-turbiinia ja neljä automaattista 30 mm:n tykkiä. Se oli ensimmäinen
reaktiokone, jota käytettiin menestyksellisesti ilmataistelussa. Saksalaiset
alkoivat käyttää konetta varsinaisesti vasta marraskuussa 1944 lähtien; sillä
olisi ollut kaikki edellytykset tulla hävittäjien kuninkaaksi. Me oli
uskomattoman nopea ( lähes 1 000 km/ t ) siinä oli äärettömän kauaskantoinen ja
tehokas aseistus – 100 kranaattia kussakin tykissä ja taitavasti suunniteltu 89
mm:n panssarisuoja. Me olisi voinut aiheuttaa vallankumouksen ilmasodassa.”
Me 262 pystyttiin
varustamaan myös raketein, joiden yhteislaukauksella se pystyi suistamaan
taivaalta useampia B-17 Lentävä linnoitus, nelimoottorisia 10 hengen
miehistöllä varustettuja pommikoneita. Rakettihyökkäykset aiheuttivat
vastustajan muodostelmille raskaita tappiota mm. maaliskuun lopussa 1945.
Clostermann kohtaa Me 262:n
myös ilmassa. Kone on komea, kolmikulmainen runko muistuttaa ketun päätä,
hävittäjällä on pienen pienet taakse taivutetut siivet, kaksi pitkää turbiinia
ja harmaa naamioväri, jossa keltaisia ja vihreitä läikkiä. Clostermann itse
lentää potkurikoneista ehkä parasta,
Hawker Tempestiä, jossa oli suunnaton 24-sylinterinen Napier
Sabre-moottori ja jonka huippunopeus lähenee n. 780 km/ t. Takaa-ajossa hän osuu vastustajaan, mutta
Tempestin tykit lakkaavat toimimasta, paineilmajärjestelmässä on vuoto ja Me
262 jatkaa yhdellä moottorilla. Clostermannin moottori uhkaa ylikuumeta. Clostermann
kiroaa sitä miekkosta, joka on kirjoittanut erääseen Ilmailuministeriön
tiedotusvihkoseen, että Me 262 ei kykene
lentämään yhdellä turbiinilla.
Kun liittoutuneiden
pommitusmuodostelmat ryhtyivät möyhentämään
Saksan maankamaraa Adolf Hitlerille oli ensiarvoisen tärkeää hankkia
kostoase, jolla voitaisiin iskeä vastaaviin kohteisiin Englannissa. Häntä ei
kiinnostanut Saksan puolustaminen. Hitler määräsi jo helmikuussa 1943, että
jokaisen rakennetun hävittäjän tulisi pystyä toimimaan myös hävittäjäpommittajana.
Kun Me 262 esiteltiin Adolf Hitlerille marraskuussa 1943, Hitler ei nähnyt Me
262:n ainutlaatuisia mahdollisuuksia vaan kysyi heti Herman Göringiltä: ”
Pystyykö tämä kone kantamaan pommeja?”
Herman Göring vastasi
varovasti: ” Teoriassa kyllä. Siinä on tarpeeksi ylimääräistä tehoa 500 kilon
pommilastille, ehkä jopa 1000 kilon”. Herman Göring sentään jotain tiesi
ensimmäisen maailmansodan lentäjänä ilmailusta. Hän ei kuitenkaan uskaltanut
uhmata Hitleriä.
Adolf Hitler riemastui. Hän
näki Me 262:ssa haluamansa kostoaseen. ” Vuosia olen vaatinut Luftwaffelta
nopeaa pommikonetta. Ja nyt tässä koneessa, jonka olette esitelleet minulle
hävittäjänä, näen salamapommittajan. Tietenkään kukaan teistä ei ole ajatellut
sitä.”.
Monen lentäjän painajainen oli
toteutunut, myös Adolf Gallandin. Vasta vuotta myöhemmin Hitler antoi luvan Me
262:n täyteen tuotantoon monien valtavien raivokohtauksien jälkeen. Häneltä
salattiin alussa se, että Messerschmitt jatkoi koneensa kehitystyötä yksinomaan
hävittäjäksi lähes puoli vuotta Hitlerin käskyn jälkeen. Kokonainen vuosi kului
käskyissä ja vastakäskyissä, muuttamisissa ja keskusteluissa – vasta kun
liittoutuneiden pommitusoffensiivi kasvoi todella murskaavaksi, sai Saksan
ylijohto Hitlerin taivutetuksi.
Kun Me 262 ilmestyi Euroopan
taivaalle, se iski liittoutuneet hetkeksi kanveesiin. Tehokkaimpia päiviä
olivat mm. 18. –22. 3.1945, kun Me 262 –lentäjät tuhosivat ainakin 50
liittoutuneiden konetta. Lähes sodan loppuun saakka Luftwaffe pystyi antamaan
tuntuvia iskuja. Kun ilmasuoja ja sen myötä koko sota menetettiin idässä, siitä
kauhusta, minkä Saksa ja itäinen
Eurooppa joutuivat kokemaan kertoo mm. Anthony Beevor syksyllä 2002
ilmestyneessä kirjassaan Berliini 1945. Vasta Neuvostoliiton sortuessa
1990-luvulla, itäinen Eurooppa vapautui sen kuristusotteesta.
Hävittäjäkenraali Adolf
Galland totesi sarkastisesti: ” Mielestäni vain 300:lla Me 262
-suihkuhävittäjällä olisimme voineet milloin tahansa ampua alas vähintään 200
pommikonetta. Jos tätä olisi jatkunut viikon tai kaksi, olisi pommitusten
täytynyt loppua. Tämän ansiosta Saksan kohteiden tuhot olisivat vähentyneet.
Kielteinen seuraus tästä olisi ollut se, että sota olisi kestänyt pidempään ja
neuvostoliittolaiset olisivat voineet valloittaa enemmän Saksan maaperää. Olkaamme
siis tyytyväisiä Hitlerin virheisiin legendaarisen Messerschmitt Me 262:n
kanssa.”
Sodan loppuvaiheissa
Luftwaffe vietti kiertolaisen elämää; suihkuhävittäjät toimivat moottoriteiltä
ja metsän suojissa olevilta kiitoradoilta, kärsivät jatkuvasta erikoispolttoaineen
puutteesta ja joutuivat taistelemaan lukumääräisesti alakynnessä. Erityisen
haavoittuvainen Me 262 oli nousu- ja laskukiidossa. Pierre Clostermann
osallistui näihin ” rottajahteihin ” , joissa tuhottiin pitkässä ja
hidasvauhtisessa laskukiidossa olevia suihkuhävittäjiä. Se oli niiden Akilleen
kantapää. Saksalaiset suojasivat laskeutumisalueet it-kujilla ja suojaavilla
moottorihävittäjillä. Clostermann menetti useita tovereitaan näissä
raivokkaissa taisteluissa.
Kun sodan kumu toukokuussa
1945 lakkasi, useat saksalaiset lentäjät lensivät englantilaisille ja
amerikkalaisille lentokentille ja antautuivat. Joku hyppäsi yksinkertaisesti
pyörän selkään ja polki kotiinsa. Ilmailuhistoriaan jäivät suuret
hävittäjä-ässät ja suihkuhävittäjä-ässät toisessa maailmansodassa. Heistä tässä
mainittakoon mm. yliluutnantti Kurt Welter, ilmavoittoja kaikkiaan 63, joista
suihkukonevoittoja 20, everstiluutnantti Heinz Bär, ilmavoittoja 220/16
kenraaliluutnantti Adolf Galland, ilmavoittoja 104/7 ja majuri Heinrich Ehrler, ilmavoittoja
206/5. Suihkuhävittäjäyksiköt tuhosivat n. 750 liittoutuneiden konetta siinä
lyhyessä ajassa, jona aikana ne hetkellisesti asettivat vastustajien
ilmaherruuden vaakalaudalle Euroopan taivaalla.
Juhani Valli
|