Kalle
Päätalon (1919-2000) esikoisromaani Ihmisiä telineillä ilmestyi
marraskuussa 1958. Nousu Suomen luetuimpiin kirjailijoihin tapahtui
omaelämäkerrallisella Iijoki-sarjalla, jonka pohjalta Mikko Niskanen
ohjasi elokuvat Elämän vonkamies (1986) ja Nuoruuteni savotat (1988).
Kirjailijan uran 50-vuotisjuhlan alla ilmestynyt Päätalo kertoo
kohteensa tarinan esikoisromaanin ilmestymiseen saakka. Elokuva alkaa
vuodesta 1951, jolloin Päätalo (Kai Lehtinen) on juuri muuttanut
synnyinseudulleen Taivalkoskelle työskennelläkseen kunnan
rakennusmestarina. Kolumneja ja romanttisia novelleja lehtiin
kirjoitellut Kalle haaveilee romaanikirjailijan urasta, mutta kärsii
huonosta itsetunnosta, työstressistä ja riitaisesta avioliitosta.
Päätalon elämän käännekohta on muutto Tampereelle, avioero ja uuden
puolison Leenan (Susanna Anteroinen) löytyminen. Leena tukee miehensä
kirjallisia ambitioita ja lopulta Kalle saa päätökseen pitkään
työstämänsä romaanikäsikirjoituksen. Otavalta, Tammelta ja WSOY:ltä
saapuvien hylkäyskirjeiden jälkeen Gummerus havaitsee Päätalossa
piilevän lahjakkuuden.
Loppu on kotimaista kirjallisuushistoriaa.
Elokuvaa on oikeastaan turha katsoa, jos ei tiedä mitään Päätalosta
eikä ole lukenut hänen kirjojaan. Se ei ole suurelokuva vaan ohjaajansa
pienimuotoinen tutkielma kirjailijan kamppailusta ensimmäisen kirjansa
kanssa. Mika Waltarin Aiotko kirjailijaksi? -opus on hyvin esillä
Päätalon ( Kai Lehtinen ) jykevissä kourissa elokuvan aikana.
Hannu Kahakorpi ohjasi Päätalon vuonna 2008 ja pääosassa on täysin suvereeni Kai Lehtinen.
Päätalon eläessä hänen kirjojaan myytiin 3,6 miljoonaa kappaletta.
Repikää siitä " suomalaisen
kirjallisuuden uudistajat " , jotka saatte hädin tuskin aikaiseksi ohuen
ja sekavan harvaan painetun 200-sivuisen esikoisen ja katoatte sen
jälkeen suomalaisen kirjallisuushistorian hämärään.
Päätalon
kirjoittama yksioikoinen proosa puhutteli laajalti kansan syviä rivejä
ja hänen teostensa merkitystä identiteettinsä hukanneille
kaupungistuneille maalaisille voi tuskin väheksyä.
Mies naputteli yli 200 000 sivua romaaneihinsa. Monella on täysin vakuuttunut mielipide hänen kirjoistaan - lukematta niitä.
En ole itsekään lukenut Iijoki -sarjaa kuin Päätalon Kiestingin
haavoittumiseen saakka, mutta sen ensimmäiset osat ovat täysin
mestarillisia kuvauksia köyhyydestä, isän mielisairaudesta,
savottaelämästä, ihmissuhteista, Taivalkoskesta, työnteosta, sanailusta
ja huumorista. Kirjat olivat aina järkeleitä, tiiliskiviä.
Englantilainen kirjallisuusarvostelija kertoi, että kuvatessaan
sukupuoliyhteyttä Päätalo käytti kolme tai viisi sivua housujensa
nappien aukaisuun.
Hannu Kahakorpi ei sorru elokuvassaan
Päätalon, Taivalkosken tai äiti-Ritun ( Pirjo Leppänen ) kanonisointiin
eikä mässäile aiheella. Pessi Levanto on säveltänyt kauniin musiikin
elokuvaan. Päätalo on inhimillinen, lämminhenkinen ja jotenkin "
suomalainen " elokuva , se ei ole täydellinen elokuva, mutta Kai
Lehtisen bravuuri, hän on Päätalo, epävarma itteminä, joka kamppailee
omia pirujaan vastaan pyrkiessään toteuttamaan pienen pojan haaveensa,
tulla kirjailijaksi.
Tiedän, miltä Päätalosta on tuntunut. Olen
toteuttanut saman, oman nuoruuden haaveeni tulla kirjailijaksi hieman
pienimuotoisemmin, mutta tunne varmasti on ollut aika lailla sama. Olin
täysin pohjalla elämässä, vertauskuvallisesti kävelemässä Kemijokeen,
kun sain Otavan kustannustoimittajalta puhelun toistakymmentä vuotta
sitten, kun olin lenkillä ja tuo puhelu nosti minut takaisin elävien
kirjoihin. Omakustanne ei olisi merkinnyt minulle mitään. Sen piti olla
juuri Otava, kuten se olikin. Ei tällä tarvitse kehua, kun sen on kerran
tehnyt.
Parasta oli niiden ihmisten ilmeet, jotka pitivät minua
jo menetettynä, juoppona luuserina, kun ilmoitin heille vaivihkaa, että
hei muuten, Otava julkaisee eränovellikokoelmani.
Päätalo ( Hannu Kahakorpi, 2008 ) 4/5.
Löytyy Areenasta vielä 5 pv.
|