perjantai 24. marraskuuta 2017

Rosa Liksom: Reitari ( WSOY, 2002 )


Reitari on romaani Kittilän Särestössä asuneesta kuvataiteilija Reidar Särestöniemestä (1925 – 1981). Vaikka kirjan tapahtumat ovatkin sepitteellisiä, on niillä todellisuuspohjansa, mistä Liksom esittää kirjan alkusivuilla kiitoksensa erityisesti Brita Polttilalle, joka tunsi Reidar Särestöniemen ja on kirjoittanut hänestä.
  
Reidar Särestöniemi –tuntemukseni on vähäinen, samoin kiinnostus, eikä taulujakaan ole tullut töllisteltyä aikoihin.

Rosa Liksomin Reitari ( WSOY, 2002 ) on vain pintaraapaisu Särestöniemen elämästä, mutta varsin rehevä ja riemukas, meänkieli on taas pääosassa. Reitariin se sopiikin huomattavasti paremmin kuin Everstinnaan.

Reitarin lapsuudenkuvauksissa on aitoa riemua, kun alaston Reitari , ” porsas ”, kuten Alma-äiti lastaan nimittää,  juoksee Särestön kentässä mahanalus jalkoja täynnä.

Nappaan  tähän kirjan esittelytekstiä:

ROMAANI LAPIN SUURESTA TAIDEMAALARISTA
Tämä on romaani Reidar Särestöniemestä. Reitarin äiti Alma laulelee Siionin virsiä ja isä Matti Kansainvälistä. Poika tarkkailee värisävyjä ympärillään ja soittaa mandoliinia. Kerran hän rakentaa Ounasjoella lautan, lähtee seilaamaan ja luulee päätyneensä maailman rannalle. Reitari opiskelee Leningradissa ja matkustelee kuin pirun ajamana ympäri maailmaa. Vihdoin hän löytää tyylinsä. Hänestä tulee taidepiirien kummastus, kuuluisuus, kommunisti joka rakastaa rahaa ja piilottaa sitä jenkkikassiin. Hänen juhlissaan käyvät Mukka, Paasilinna, Palsa, Polttila ja presidentti. Taiteilija on lopulta avoin mysteeri, jota oma veli kadehtii, äiti ymmärtää, taidepiirit vihaavat ja rakastavat.
Tämän romaanin tyylilaji on fantastistinen karnevalismi. Sosiaalisuus ja rakkaus liittyvät aina ruokaan, tavalla tai toisella. Koko ajan leivotaan leipää tai pullaa tai valmistetaan ruokaa, klimppisoppaa, verikakkoja, poronkakkaroita. Syödään liharuokia, jotka ovat pienissä, helposti jaettavissa yksiköissä. Toisinaan, varsinkin raskaina aikoina, ruoka tarjoillaan isoina paloina, kuten kokonaisen poronpaistin muodossa. Rakkauden ilmenemismuotona syöminen sivuuttaa seksuaalisuuden. Hilloja on saavitolkulla, nurkat täynnä, samoin verenpunaisia puolukoita.
HS Kulttuuri 19.10.2002 Antti Majander
Näkökulmatekniikan avulla hän luo paitsi miehen myös hänen paikkansa, Kittilän Särestön ja miksei koko villin pohjolan henkistä maisemaa. Tällaiset psykofyysiset viritykset Liksom osaa, kuten jo hänen 1980-luvun ensimmäistä pätkiskokoelmistaan nähtiin. Siirtyminen laajempiin kokonaisuuksiin ei ole sujunut kitkatta, mutta Reitari kestää kyllä. Minusta paremmin kuin moni elämäkertaelokuva, joita kotimaiset ohjaajat pusaavat nyt kilvan.

…………….


En muista yhtään Reitarin ilmestymisen aikoja, millaisen palautteen se sai, arvostelut ja herättikö mitään keskusteltua. Tuskin vaikenevassa ja kateellisessa Lapissa kovinkaan paljon herätti. Netistä löytyy tietysti paljonkin Reitarista, siis kirjasta, esim. eri lukutoukkien blogeista hyviäkin kuvauksia.

Liksomin Reitari on pienimuotoinen romaani, jossa on useita näkökulmia ja kertojia. Hersyvää huumoria, ilmaisun tajua ja mestarillista meänkielen käyttöä, joka pitäisi amatööreiltä lailla kieltää.

Tietty kuva taiteilijasta syntyy kyllä Liksominkin kertomana.

Käymä joka päivä Antrei Ruplevin museossa pyhiinvaelluksela ja kerran viikossa Eremitaassin Ulko-Monkoolian osastolla. Vahtaama mestareitten töitä suu vahessa, juoma tsajua ja hehkuma punasina ko kekähleet nuotiossa. Mie löyvän oman itteni ja lapselisen tekniikan. Sen justhiinsa joka on minua itteäni. Makeat färit ja rönsyt. Naivit vikuurit ja voimakhaat viilot. Olen niin nostheessa, että meinaan haljeta siihen paikkaan.


En ole ihan loppuun Reitaria lukenut, aikansa meni, että tuli luvun alle, mutta kaipa eräiden kirjojen lukemiseen pitää ” kypsyä ” ja vapautua jostain lapsellisista ennakkoasenteistaan.

Reitari on taattua Liksomia.

Pisteet mennee jonnekin 4 – 5 välille.