Koneiden kapinaa ihmiskunnan tuskin tarvitsee nykykehityksellä pelätä
seuraavaan sataan vuoteen ja jos ihminen kehittää AI -tekoälyllä
varustetun robotin omaksi kuvakseen, voi melkein ennustaa millainen
siitä tulee, kun nykymenoa seuraa. Jos läpilyönti sattuu Eurooppaan,
tuloksena on jonkinlainen ranskalaissaksalainen keskivertoidiootti, ei
millään pahalla tietenkään.
Ei ihan näin kärjistetysti Alex Garlandin vuonna 2015 ohjaama brittiläinen tieteiselokuva Ex Machina asiaa käsittele,
mutta varsin hienosti ja älykkäästi. Monet keskusteluista käsittelevät
suoraan tekoälyä. Ei mitään pinnallista höpinää vaan käsikirjoituksen
kanssa on todella nähty vaivaa. Garlandin esikoisohjaus lähestyy
tekoälyyn liittyviä kysymyksiä pienimuotoisemmin ja monisävyisemmin kuin
tieteiselokuvat keskimäärin.
Hakukoneyhtiössä työskentelevä ohjelmoija Caleb Smith ( Domhnall
Gleeson ) voittaa kilpailussa. Hän saa viettää viikonlopun yhtiön
erakkoelämää viettävän toimitusjohtajan Nathan Batemanin (Oscar Isaac)
vuoristossa sijaitsevalla asunnolla. Saavuttuaan paikalle Calebille
paljastuu, että Nathan on valinnut hänet ihmiskoehenkilöksi Turingin
kokeeseen, jolla mitataan tekoälyn ihmismäisyyttä. Calebin tulee
arvioida Nathanin uusimman tekoälyhankkeen kykyjä ja tietoisuutta.
Tekoäly on kaunis ja hämmästyttävä androidi Ava (Alicia Vikander), joka
osoittautuu tunneälyltään yllättävän hienostuneeksi sekä moneksi
muuksikin…
Ex Machinan käsikirjoittanut ja ohjannut Alex Garland
on aikaisemmin kirjoittanut Danny Boylen elokuvat 28 päivää myöhemmin ja
Sunshine. Lisäksi Boylen Beach perustuu Garlandin kirjaan. Muita
Garlandin käsikirjoituksia ovat Ole luonani aina ja Dredd. Ex Machina on
hänen ensimmäinen oma ohjauksensa. Erittäin onnistunut sellainen.
Alicia Vikander esittää Avaa niin vakuuttavasti että katsoja alkaa
oikeasti uskoa robottiin. Omaperäinen ja upporikas Nathan (Oscar Isaac)
omistaa BlueBookin, Googlelta haiskahtavan jättifirman. BlueBookin
keräämän datan avulla hän on kehittänyt ihmismäisen Ava-robotin. Oscar
Isaac on karismaattinen, uskottava ja henkisesti voimakas roolihahmo,
eräänlainen tohtori Frankenstein norjalaisiin tai Norjan maisemiin
sijoitetussa tarinassa, joka tapahtuu kokonaan hänen pitkälle
automatisoidun tutkimuslaboratorionsa sisällä.
Katsojalla tulee
hyvin pian outoja väreitä selkäpiihin talon tapahtumista ja Ex Machina
muuttuukin loppua kohti trilleriksi. Muuntautumiskykyinen Domhnall
Gleeson on mainio nörtti Caleb, jonka olisi viikon aikana selvitettävä,
onko Ava niin kehittynyt, ettei sitä enää voi erottaa ihmisestä, vai
onko kyseessä edelleen ohjelmointiaan toteuttava kone.
Brittielokuvaksi yllätys. Ex Machina ( Alex Garland, 2015 )
4/5 . Tekisi mieli antaa puolikas vielä lisää…
Hieno musiikki luo myös oman tunnelmansa Ex Machinaan. Säveltäjät: Ben Salisbury, Geoff Barrow
|