Japanin nationalismi tarkoitti sitä, että armeija rakennettiin sen
ajan ajatuskaavan ympärille: Rikkaalla maalla on vahva armeija.
Nationalistit uskoivat Japanin maana olevan pyhä ja että sen asukkaat
olivat erityisiä, Zenin ja muun buddhalaisuuden ja Shinton kaltaisten
uskontojen myötävaikutuksella. Palveleminen armeijassa nähtiin itse
keisarin palvelemisena. Teoriassa jokainen sotilas uskoi keisarin
puolesta kuolemisen olevan suuri kunnia, sillä samuraiperinne oli
juurtunut syvälle Japanin sotilaskulttuuriin.
Käsite yamato-damashii käski jokaista sotilasta tiukkaan: ”älä jää
kiinni, älä murru, äläkä ikinä antaudu.” Pelkuruus ja vangiksi jääminen
oli suuri häpeä perheelle, yhteisölle, maalle ja erityisesti keisarille.
Jokainen sotilas koulutettiin taistelemaan kuolemaan asti ja riistämään
henkensä ennen häpeän kärsimistä. Usein ennen rynnäkköä tai taistelua
sotilaat huusivat ”Banzai” (”kauan eläköön!”) uskoen, että ylitsevuotava
huuto osoittaisi heidän halukkuutensa kuolla kunniakkaasti.
Jokainen sotilas hyväksyi, että he stoalaisesti kuolisivat osana heidän bushidoaan, joka oli osa kuolla ennen häpeää -ajatusmallia. Sadao Araki, armeijan teoreetikko, kehitti bushidosta modernin version, seishin kyoikun (”henkinen koulutus”) opin armeijan käyttöön. Tiivistettynä, jokainen sotilas jättäisi kaiken taakseen armeijaan liittyessään tarviten vain kunniansa. Kunnian osoittaminen teoilla oli kaikki kaikessa sotilaille. Yamato Damashi oli eräällä tavalla japanilaisen sotilaan kokoro (”sielu”), rohkeutta kuoleman edessä.
Käsitykseen bushidosta oli sidottuna myös valtava, jopa uskonnollinen kunnioitus keisaria kohtaan. Vaikka valtaa käytännössä pitivätkin keisarin alapuolella olleet byrokraatit, ja keisari oli lähinnä keulakuva, nähtiin hänet silti jumalallisena olentona.
Jokainen sotilas hyväksyi, että he stoalaisesti kuolisivat osana heidän bushidoaan, joka oli osa kuolla ennen häpeää -ajatusmallia. Sadao Araki, armeijan teoreetikko, kehitti bushidosta modernin version, seishin kyoikun (”henkinen koulutus”) opin armeijan käyttöön. Tiivistettynä, jokainen sotilas jättäisi kaiken taakseen armeijaan liittyessään tarviten vain kunniansa. Kunnian osoittaminen teoilla oli kaikki kaikessa sotilaille. Yamato Damashi oli eräällä tavalla japanilaisen sotilaan kokoro (”sielu”), rohkeutta kuoleman edessä.
Käsitykseen bushidosta oli sidottuna myös valtava, jopa uskonnollinen kunnioitus keisaria kohtaan. Vaikka valtaa käytännössä pitivätkin keisarin alapuolella olleet byrokraatit, ja keisari oli lähinnä keulakuva, nähtiin hänet silti jumalallisena olentona.