Itselleni on jo aikaa sitten ollut selviö, että ruotsalaiset osaavat tehdä parempia poliisisarjoja ja elokuvia kuin suomalaiset. Jan Troell ohjasi vuonna 2012 elokuvan Menneen miehen maine, Dom över
död man, erinomaisen henkilökuvan Torny Segerstedistä ( Jesper
Christensen ) , joka toimi päätoimittajana Göteborgs Handels- och
Sjöfartstidningenissä toisen maailmansodan vuosina.
Segerstedin kirjoitukset herättivät kohua Ruotsissa, koska ne oli suunnattu Hitlerin natsihallintoa vastaan hyvin räväkällä tavalla. Segersted varoitteli Hitleristä jo
tämän noustessa valtaan 1933 ja näki natsien gansterihallinnon Hitlerin
ympärillä. Lehdistön vaikeneminen, vapaaehtoinen itsesensuuri ja
toimittajien vaientaminen ovat tuttua myös Suomesta, sodan jälkeisenä
aikana ja yhä nykyisinkin valtalehti Helsingin Sanomat pyrkii kertomaan
muunneltua totuutta lukijoilleen. Voisi kuvitella, että vastavirtaan kirjoittava toimittaja ei kauaa Suomessa lehtiin kirjoittele.
Menneen miehen maineen kohdalla moni itseään elokuva-arvostelijana
pitävä lyö ensimmäiseksi kritiikissään Ingmar Bergman -kortin pöytään.
No, hieman oudolta tuntuisi, jos Mestarin vaikutteita ei näkyisi
ruotsalaisten elokuvaohjaajien töissä. Yleensä on tervetullut ilmiö, jos
elokuvaohjaajan töistä pystyy lukemaan elokuvahistoriaa, viitteitä ja
kunnioitusta edesmenneitä mestariohjaajia kohtaan. Näin ei Suomessa oikein ole. Kukin ohjaaja puskee jääräpäisesti omalla tyylillään, osa flopista toiseen.
Döm över död man on kuitenkin taattua Jan Troellia, tyylikäs ja
hienostunut ajankuva Ruotsin ratkaisuista kolmekymmentäluvulla ja toisen
maailmansodan aikana sen pyrkiessä pysyttelemään sodan ulkopuolella
hinnalla millä hyvänsä.
Juutalaiskysymys ja Suomen asia eivät
ruotsalaisen eliitin päiväkahvi- ja sherrypöydissä kovin korkeassa
kurssissa olleet. Torny Segersted oli ristiriitainen hahmo. Tunne-elämä
oli jäänyt vajaaksi. Rakkauselämä oli hieman sitä sun tätä, koirat
tuntuivat läheisimmiltä kuin oma vaimo tai rakastajatar ja kun oli
selviö, että Hitler ja natsit tulevat häviämään sodan, elämän tarkoitus
katosi ja jäljelle jäi pelkkä yksinäisyys.
Kaikki kirjoittaminenkin, pääkirjoitukset ja kolumnit tuntuivat hiekkaan kirjoitetuilta.
Saksalaismielisen Ruotsin hurskastelusta ja kaksinaismoraalista,
vaikenemisesta ja hiljaisuudesta, siitä kuuluisasta " puolueettomuudesta
" Menneen miehen maine antaa varsin hyvän kuvan. Sen viimeinen tunti
varsinkin on varsin jäntevä kokonaisuus, kun rasittavat perhesuhteet
saadaan alta pois. Lopussa on ohjaajan visio miehen
helvetistäkin. Edesmenneet vaimot ja rakastajattaret supattelemassa,
etten sanoisi pälättämässä, nurkassa sulassa sovussa mustiin suruasuihin
pukeutuneina aaveina .
Itsesensuuria
harrastetaan yhä nykypäivänkin Ruotsissa. Kun muut kävivät toisessa
maailmansodassa veristä sotaa ja puolustivat Ruotsinkin etuja ja
maaperää, Ruotsi itse keskittyi tuottoisaan raaka-ainekauppaan Hitlerin
Saksan kanssa. On aivan turha hurskastella tällöin Suomen aseveljeydellä Saksan kanssa.
Ikean
perustaja Ingvar Kamprad on myöntänyt nuorena olleensa natsi.
Hitleristä intoili myös Ingmar Bergman. Kuningattarella on natsijuuria,
tosin vain saksalaisen isänsä kautta. Oikeistolaista
saksalaismielisyyttä Ruotsissa riitti yllin kyllin Hitlerin noustua
valtaan. Saksa katsottiin vaihtoehdoksi, jos jouduttaisiin valitsemaan
sen ja Neuvostoliiton välillä.
Nykyisin
Ruotsissa on tapana hakea se norminatsi kotoa vanhempiensa luota
tietokoneensa ääreltä tai kaivaa esiin jostain Ruotsin lukemattomista
nuorisorikollisjengeistä ja antaa heistä kuva maan pahimpana uhkana.
Ruotsin menneisyys maahan haudaten. Ghettouttaessaan ihmisryhmiä Ruotsi
syyllistyy nykyaikaiseen, " sivistyneeseen " , kansankodin apartheidiin.
4/5
|
|